apiEen API is een basis waarop computerprogramma’s met elkaar kunnen communiceren.
Wanneer een computerprogramma een ingang en een set afspraken aanbiedt kan andere software deze gebruiken om informatie en instructies met dit programma uit te wisselen.

Veel websites en webapplicaties beschikken tegenwoordig over een API. Deze zijn er meestal op gericht om informatie of functionaliteit beschikbaar te stellen aan derden, of andere applicaties de mogelijkheid te geven informatie toe te voegen. Het Google maps kaartje bij contact op een website.
Het Rijksmuseum en de NS maken al gebruik van API.

Xelion heeft ook een API beschikbaar gesteld, voor de applicatie-ontwikkelaars en geïnteresseerden onder ons: https://partner.xelion.nl/files/public/user-guide/index.html

Met deze API kun je dus een CRM of ERP programma koppelen aan je hosted telefooncentrale. Dat wil zeggen, een klant belt en automatisch wordt de klantenkaart geopend, of bij een autobedrijf, het kenteken van de klant of de APK datum komt tevoorschijn. Xelion koppelt al automatisch met AFAS, Exact, Superoffice, Perfectview, SalesForce en Outlook. Erg handig want je telefooncentrale kent je agenda, je staat dus automatisch op bezet als je een afspraak buiten de deur hebt. Nooit meer gespreksverslagen typen, het opgenomen gesprek wordt toegevoegd aan de klantenkaart.