Het is 18 december, 22:10 uur. Ik krijg een WhatsApp van Jelle Bos, eigenaar van Bos Marine Services in Lauwersoog. Jelle appt “Hille, m’n telefoon is gecrasht, kun je me bellen op dit nummer?” Bos Marine Services is vanuit Lauwersoog actief in nautische dienstverlening op het Lauwersmeer, de Waddenzee en de Noordzee boven de eilanden. Jelle moet hiervoor 24 uur per dag, zeven dagen per week bereikbaar zijn.

Tien minuten later ben ik onderweg naar Dokkum om een leentoestel voor Jelle op te halen en rij vervolgens snel door naar Lauwersoog. Voordat ik Lauwersoog bereik, krijg ik weer telefoon. Jelle vertelt dat hij onmiddellijk met de snelboot BMS Noorman naar de watertaxi van Schiermonnikoog moet. Ik aarzel geen moment en antwoord meteen “dan ga ik toch mee”? Even later varen we op een donkere Waddenzee. Ik plaats de simkaart van Jelle’s gecrashte toestel over in het leentoestel en zet zoveel mogelijk gegevens over. Jelle is weer bereikbaar. Ik geniet nog even van het avontuur. A-communicatie heeft de oplossing, ook op de Waddenzee.

BMS Lauwersoog

BMS Lauwersoog