U kunt overstappen naar een andere telefonieaanbieder. Meestal gebeurt dit omdat u er zelf voor hebt gekozen. Maar soms gebeurt het zonder dat u erom hebt gevraagd. Of zonder dat u ermee hebt ingestemd. Dit heet lijnkaping. Het wordt ook wel slamming of ongewilde overstap genoemd. Consumenten hebben wettelijk een betere bescherming tegen lijnkaping dan zakelijke klanten. Lijnkaping is daardoor vooral een probleem voor ondernemers.

Wat is lijnkaping precies?

U merkt opeens dat u een andere telefonieaanbieder hebt. Onverwachts krijgt u een rekening in de bus of een monteur op de stoep. U hebt nooit contact gehad met de nieuwe aanbieder. Of er is wel contact geweest, maar u hebt niet bewust ingestemd met een aanbod. Toch bent u overgezet. We spreken in zo’n geval van lijnkaping. Lijnkaping is voor telefonieabonnees heel vervelend.

Wat doet de ACM tegen lijnkaping?

De ACM kan bij lijnkaping niet optreden. Maar wij willen ondernemers wel zo goed mogelijk informeren en waarschuwen. Samen met telecomaanbieders, brancheverenigingen en de politiek willen wij meer doen om lijnkaping tegen te gaan.

Wat kunt u zelf doen bij lijnkaping?

Probeer eerst bij de nieuwe aanbieder de overstap terug te draaien. Met hem hebt u geen contract. Komt u er met hem niet uit? Vraag dan uw oude aanbieder om hulp. U kunt voor het contact met uw nieuwe en oude aanbieder gebruik maken van de ACM-voorbeeldbrieven. Die vindt u hieronder.

Ander abonnement? Loop binnen bij A-communicatie!

lijnkaping